Presentation

Jobba hemifrån med framtidens vård

Publicerad 21 mars 2019

Sjuksköterskan Christina Wahlby har sin arbetsplats i hemmet utanför Visby. Foto: Tommy Söderlund
Sjuksköterskan Christina Wahlby har sin arbetsplats i hemmet utanför Visby. Foto: Tommy Söderlund
Vill du arbeta på distans, med intressanta och fokuserade patientmöten och få möjlighet att utvecklas som sjuksköterska?
Välkommen till MedHelp, en av Nordens ledande vårdoperatörer för distansvård och digitala vårdtjänster. Här satsar man på sina sjuksköterskor så att de ska trivas och må bra.

MedHelp grundades 2000 och är en pionjär i branschen, med innovativa tjänster och arbetssätt. Företaget erbjuder bland annat sjukvårdsrådgivning, vårdtriage, rehabstöd och andra digitala lösningar. För sjuksköterskor finns en rad spännande karriärmöjligheter.
– Det var som att komma hem när jag började här. Jag möttes av värme, tillit och intresse och fick chefer som verkligen lyssnar och uppmuntrar, säger Liz Essman, specialistsjuksköterska i ögonmedicin, som började på MedHelp hösten 2017. Idag arbetar hon på distans hemma i Göteborg, men utgår från kontoret i Stockholm, som sjuksköterska på sjukvårdsrådgivningen 1177, som MedHelp driver i Region Stockholm genom avtal med landstinget.
Liz har lång erfarenhet av att arbeta med människor. Hon började sitt yrkesliv 1980 som sjukvårdsbiträde och undersköterska för att sedan utbilda sig till polis. Efter tio år som polis läste hon till sjuksköterska. Liz har arbetat inom region-, läns- och primärvård och under tolv år med telefonrådgivning.
– Jag har alltid drivits av nyfikenhet och en vilja att arbeta på ett djupare plan med människor i utsatta situationer. Det har löpt som en röd tråd genom mina olika arbeten, säger Liz, som även är utbildad diakon i Svenska kyrkan.
Nyfikenheten och en önskan om att kunna arbeta mer flexibelt och innovativt fick Liz att ta steget från att arbeta med telefonrådgivning i offentlig regi till MedHelp.
– Stora organisationer har oftast hierarkisk och linjär organisationsstruktur och det är svårt att göra sin röst hörd. Det var ett stort beslut att våga säga upp mig, men jag har inte ångrat mig. Här på MedHelp råder en helt annan kultur. Det är korta beslutsvägar och det finns en lyhördhet för medarbetarnas idéer och synpunkter, menar hon.

Är du legitimerad sjuksköterska med minst fem års yrkeserfarenhet? Söker du nya utmaningar? Läs mer här!

Lugnare och tryggare
Liz framhåller att trots att det idag är samma arbete hon utför så är skillnaderna mycket stora. När hon arbetar i hemmet på distans får hon en bättre fokus på själva samtalet och ökad interaktion med patienten. De klara rutinerna inom Medhelp och stödet av arbetsledare under arbetet ger trygghet för såväl henne som patienterna.
Hon får medhåll av sin kollega Christina Wahlby, som har sin arbetsplats i hemmet utanför Visby. Hon har arbetat som sjuksköterska i snart 40 år, bland annat på Visby lasarett, som distriktssköterska och som verksamhetschef på sjukvårdsrådgivningen i Visby. När hon fick reda på att MedHelp erbjöd möjligheten att arbeta med telefonrådgivning hemifrån blev hon intresserad direkt.
– Att arbeta hemifrån ger en helt annan koncentration, utan stim och störningar från omgivningen. Vi hanterar alla typer av frågeställningar och vissa är mycket allvarliga och komplexa. Det är enormt intressant och spännande, men också krävande. Därför gäller det att fokusera fullt ut på patientmötet och det kan jag göra nu. Samtalen blir effektiva och jag får en helt annan kontakt med den som ringer, säger hon.
– Om jag behöver rådgöra med en kollega kan jag alltid kontakta min arbetsledare under pågående samtal. Vi har också en väldigt tydlig samtals­process, som ger struktur, trygghet och ökad patientsäkerhet.

Goda villkor
Det finns även en kontinuerlig och nära kontakt med chefer och kollegor, via videomöten, och varje fredag träffas alla i Christinas grupp för fika över Skype.
– Det är inte så att man är ensam i jobbet och utan arbetskamrater. Tvärtom har vi stark gemenskap och sammanhållning.
MedHelp satsar mycket på en god arbetsmiljö och rimlig arbetsbelastning. Ett led i detta är Zebra, som initierats av sjuksköterskor. Projektet innebär att man arbetar kortare dagar, med bibehållen heltidslön, och inte mer än sex timmar per dag med patienter. Kompetensutveckling och ett generöst friskvårdsbidrag är andra viktiga delar i MedHelps personalpolicy. Liz och Christina framhåller att de goda villkoren gör att de orkar mycket mer och känner sig mer tillfreds med jobbet.
– Schema och arbetstider respekteras, lönen är bra och man blir uppmuntrad, stöttad och sedd. Att dessutom få jobba hemifrån är en fantastisk förmån.

Liz Essman, specialistsjuksköterska i ögonmedicin.
Liz Essman, specialistsjuksköterska i ögonmedicin.
MedHelp
MedHelp är en av Nordens ledande vårdoperatörer för högkvalificerad vård på distans och smarta lösningar inom e-hälsa. Företaget erbjuder bland annat sjukvårdsrådgivning per telefon, och digitala tjänster inom rehabstöd, vårdtriage och sjukanmälan. Här arbetar cirka 270 sjuksköterskor i en utvecklande och stöttande miljö.
Är du intresserad av att veta mer? Läs mer på www.medhelp.se