fbpx

Unna dig lagom i sommar

Text: Anna-Karin Andersson

Maria Stjernqvist, leg. sjuksköterska, hälsocoach, lic. personlig tränare, instruktör och ägare av Active Trollhättan.
Maria Stjernqvist, leg. sjuksköterska, hälsocoach, lic. personlig tränare, instruktör och ägare av Active Trollhättan.
Det är lätt att släppa efter och frossa lite extra i mat, vin och godsaker på sommaren. Och så kanske hängmattan lockar mer än löparskorna… Men för mycket av det goda kan ge hårda bakslag i höst. Så var ska du lägga ribban för din kost och motion i semestertider? Bäst att kolla med den hälso- och träningsmedvetna sjuksköterskan.

Hallå där Maria Stjernqvist, leg. sjuksköterska, hälsocoach, lic. personlig tränare, instruktör och ägare av Active Trollhättan.

Får vi inte slappa och äta gott i sommar?
– Jo absolut! Men det behöver inte innebära att vi proppar i oss onyttigheter i överflöd och blir helt stillasittande. Många brukar säga att de villa unna sig lite extra på sommaren och bara få vara, utan att tänka så mycket. Men då brukar jag ställa motfrågan om vad som ingår i uttrycket ”unna sig”. Det behöver ju inte vara kebabpizza med pommes och fem glas vin varje dag. Den som lever så rivstartar ofta september med hårdträning och bantning. Det är det inte värt. Vi vill ju öka vårt välmående under semestern. Ladda batterierna. Inte ligga back inför hösten.

Hur hittar jag en bra lagomnivå när det gäller kosten i sommar, då?
– Om du är ledig kan du utnyttja att du har tid att göra det där lilla extra kring matlagningen. Det är också lyx. Gör en riktig god sås till det som ligger på grillen. Och utnyttja färskpotatisen, det är en nyttig delikatess. Gör en god potatissallad eller ugnsrosta den med olivolja och strö på lite flingsalt. Du kan också plocka de bär du har tillgång till och lägga i yoghurten på morgonen. Tillsätt några cashewnötter och pudra på lite kanel så har du en fantastisk god och mättande frukost. Och ät gärna en glass i solen och ta ett glas vin, men i rätt mängder. Lite av allt är ett bra motto.

Men vila upp mig måste jag väl få göra?
– Ja, under semester har vi möjligheten att följa vår kropp mer fritt. Sova när vi är trötta och äta när vi är hungriga. Det mår vi bra av, tror jag. Men det motsätter inte att vi rör oss lite. Några minuter gör stor skillnad. Testa att ta en promenad på morgonen före frukost till exempel. Det kanske kan bli en ny härlig sommarvana.

Något bra och roligt motionstips som kan passa sommartid?
– Tabata heter en kul form av intervallträning som bara tar några minuter och kan göras var som helst. När du är ute och går kanske du får syn på en parkbänk, sten eller backe. Då kan du exempelvis hoppa upp och ner för bänken eller stenen eller springa upp för backen i 20 sekunder. Därefter vilar du i 10 sekunder och sen upprepar du aktiviteten med samma tidsintervaller 8 gånger. Då blir den totala träningstiden fyra minuter. Vad du gör bestämmer du själv. Använd fantasin. Att jogga på stället eller göra armhävningar funkar utmärkt. Vill du ha hjälp med tidsräkningen kan du ladda ner en tabata-timer-app till mobilen. Det finns flera gratisvarianter.

Vad gör du själv i sommar?
– Under min ledighet ska jag njuta och boka in så lite som möjligt. Jag ska ligga och läsa böcker och äta gott. Men jag ser till att röra på mig minst 20 minuter varje dag. Det kan bli stavgång, löpning, cykel eller paddling. Jag gör det jag känner för. Det är min måbramedicin.

Publicerad: 11 juli, 2014