Presentation

I Gävleborg blir studenterna en del av vårdteamet

Publicerad 13 mars 2018

Sjuksköterskorna Maria Nikander, Martina Ekström och Gabriella Hillman. Foto: Pernilla Wahlman
Sjuksköterskorna Maria Nikander, Martina Ekström och Gabriella Hillman. Foto: Pernilla Wahlman
Region Gävleborg har under det senaste året satsat stort på att expandera och utveckla introduktioner för nya sjuksköterskor. Resultaten har varit över förväntan och skapat en tryggare situation för både handledare och nya medarbetare.

På Gävle sjukhus psykosavdelning har det skett stora förändringar under hösten och vintern. Fyra sjuksköterskor tog initiativ till att utveckla ett handledningsprogram för studenter, och satsningen har redan väckt mycket uppmärksamhet och intresse hos övriga VUP och BUP inom regionen.
– Vi var allihop ganska färska från skolan och ville utforma ett material som omfattade allt det vi önskade att vi hade fått ta del av när vi var studenter. Målet var att ge nya sjuksköterskor en bra start inom psykosvården, med ett tydligt upplägg och nyttig information, så vi samlades och jämförde våra erfarenheter av handledning för att komma fram till vad som skulle vara det bästa för framtiden, berättar en av sjuksköterskorna, Martina Ekström.
Tillsammans utvecklade de ett program, uppbyggt veckovis, med en checklista som klarlade vad studenterna skulle få med sig efter sin praktik. Praktisk information och annat matnyttigt material samlades i ett informationsblad, som även inkluderar ett välkomstbrev med presentationer av alla handledare.
– Nu är vi 4 sjuksköterskor som delar på arbetet med handledningen. Det gör att studenterna får chansen att bekanta sig med fyra olika arbetssätt som alla står på samma grund; på så vis kan de lättare hitta sitt eget fotfäste. Själva får vi en mer heltäckande bild av studenten, vilket har varit ett ovärderligt stöd när vi gemensamt diskuterar halvtids- och slutbedömningar, berättar sjuksköterskan Gabriella Hillman.

Flexibel attityd till teamarbete
Handledningsprogrammet är inne på sin andra termin och redan nu har positiva utvärderingar hunnit strömma in. Många studenter lyfter fördelen med att just få se olika arbetssätt och betonar att det ger en trygghet att komma till en avdelning med tydlig planering och en utstakad struktur.
– Här blir studenterna en del av vårdteamet. Det spelar ingen roll om man är sjuksköterska, undersköterska, läkare eller något annat, utan vi arbetar tillsammans mot samma mål för att uppnå bästa möjliga vård. Stöttar man varandra orkar man ge extra fokus till patienterna och avdelningens flexibla attityd till teamarbete gör att vi hjälps åt med att utveckla och förbättra avdelningen, oavsett uppgift. I många fall är det erfarenheten som spelar roll, inte professionen, understryker de båda.

Evidensbaserad yrkesintroduktion
Efter förra årets beslut om professions­miljarden från regeringen har Region Gävleborg även satsat kraftigt på att utöka introduktionen för nya sjuksköterskor genom en så kallad yrkesintroduktion, ett komplement till den sedvanliga introduktionen för nya arbetare. Carola Andersson, sjuksköterska och utbildningsledare, berättar att initiativet har sin bas i nationella forskningsstudier och att fokus är att ge nyutbildade sjuksköterskor ökade förutsättningar att växa in i sin yrkesroll.
– Vi tog avstamp i den existerande introduktionen och utvecklade och förbättrade den. De introduktioner som finns på enheterna blir fortsatt kvar medan den nya yrkesintroduktionen fungerar som ett komplement, där man kan repetera de kliniska metodövningarna, göra relevanta studiebesök och få grupphandledning av företagshälsovården. Det ger verkligen spets åt medarbetarna och förmedlar att det är okej att vara ny och att ta tid på sig.

Ovärderligt med repetition
Sjuksköterskan Lina Hökdahl är en av de som påbörjade introduktionen under hösten. Hon ger bifall till Carolas beskrivning och säger att repetitionen gav henne en chans att känna sig hemma i regionens arbetssätt.
– Det var ovärderligt att få repetera mycket av det vi hade gjort på utbildningen, fast på regionens vis. Handledningen har varit ett enormt stöd och det är vi själva som styr innehållet, så att det är relevant för utmaningar vi stöter på i arbetet. Det ger nya infallsvinklar som vi sedan kan ta med oss tillbaka till våra arbetsgrupper och chefer. Studiebesöken har också varit värdefulla, då de har lagt grunden till nätverk över hela sjukhuset, vilket i sin tur har skapat kortare kommunikationsvägar. I slutänden har det gjort att jag känner mig tryggare och att jag hade det lättare att komma in i min arbetsroll, och det vinner alla på, avslutar hon.

Lina Hökdahl, sjuksköterska och Carola Andersson, sjuksköterska och utbildningsledare. Foto: Pernilla Wahlman
Lina Hökdahl, sjuksköterska och Carola Andersson, sjuksköterska och utbildningsledare. Foto: Pernilla Wahlman
Region Gävleborg
Det finns ett stort engagemang inom hälso- och sjukvården i Region Gävleborg att driva utveckling, att arbeta i samverkan med patienten. Det finns mycket kunskap och erfarenhet som kan bidra till utvecklingen och till att nå vår gemensamma målbild: Vårt gemensamma ansvar för vår gemensamma patient.

Region Gävleborg
Regionkontoret
801 88 Gävle
Tel vxl: 026-15 40 00
E-post: rg@regiongavleborg.se
www.regiongavleborg.se