Presentation
SvLc

Egen larmcentral förbättrar vården

Publicerad 16 april 2021
Foto: Per Groth
Hans Blomberg, medicinskt ledningsansvarig läkare och Cristina Hedlund, ambulanssjuksköterska och larmoperatör. Foto: Per Groth
Hans Blomberg, medicinskt ledningsansvarig läkare och Cristina Hedlund, ambulanssjuksköterska och larmoperatör. Foto: Per Groth

Stärkt patientsäkerhet, en förbättrad verksamhet och forskning är anledningar till varför tre regioner driver en egen larmcentral. För larmoperatörerna innebär det en utvecklande arbetsmiljö.

Sjukvårdens larmcentral (SvLc) startade 2015 och är den första larmcentralen i Sverige som drivs av regionerna själva. Nu samverkar Västmanland, Uppsala och Sörmland för att dygnet runt ta emot inkommande 112-samtal och se till att varje patient får rätt vård. Hans Blomberg är medicinskt ledningsansvarig läkare på SvLc och är en av de som ligger bakom initiativet:
– Vi ville höja den medicinska kvaliteten på tjänsten. Hos oss är alla larmoperatörer sjuksköterskor med minst tre års erfarenhet av akutsjukvård. En annan viktig anledning till att driva larmcentralen i egen regi är att ha kontroll på hela vårdkedjan. Vi använder data från larmcentralen, ambulansen och sjukhusen för kvalitetsutveckling och forskning. På så sätt kan vi få en högre precision i våra medicinska bedömningar och utveckla tjänsten, ofta tillsammans med andra sjukvårdsaktörer.

Vill vara spindeln i nätet
Planerna på verksamhetsutveckling är stora och Hans Blomberg tycker att en mer passande benämning på larmcentralen är patientstyrningscentral.
– Efter en medicinsk bedömning skickas till exempel ambulans, helikopter eller mobilt primärvårdsteam, alternativt hänvisas patienten direkt till vårdcentral. Vi vill undvika upprepade bedömningar av olika sjukvårdsinstanser innan patienten får rätt vård på rätt vårdnivå. Denna patientstyrning på SvLc kommer att ha en central roll i framtidens God och Nära vård säger Hans Blomberg.

Kompetensutveckling genom feedback
Ambulanssjuksköterskan Cristina Hedlund började på SvLc 2016, och sedan dess har hon roterat mellan ambulansen och larmcentralen.
– Det är otroligt utvecklande att ha båda världarna – att både sitta på larmcentralen och vara ute hos patienten. Du får en helt annan förståelse för hur det är att göra bedömningar via telefon. En kontinuerlig förbättring sker tack vare den goda kontakten med mina kollegor. Om jag har gjort en bedömning kan ambulanspersonalen som träffar patienten ge mig återkoppling, berättar Cristina Hedlund.
– Alla är sjuksköterskor men vi har olika erfarenheter och kompetenser. Det är en trygghet att ha kollegor att rådfråga om det är något man funderar över, avslutar Cristina Hedlund.

Sjukvårdens Larmcentral – Västmanland, Uppsala och Sörmland

SvLc betjänar knappt en miljon invånare med drygt 110000 samtal per år, varav drygt 35 procent hänvisas. Det medicinska beslutsstödet utvecklas kontinuerligt i samverkan mellan larmoperatörer och ledningsansvariga läkare. Krav på sjuksköterskelegitimation.

Klicka här för att läsa mer om oss