Som sjuksköterska på SOS Alarm sitter du i händelsernas centrum. Det första samtalet vid en nödsituation kommer till 112. Korta telefonmöten och snabba beslut är en del av vardagen, likaså utmaningen i att använda örat som enda kompass för att förstå den hjälpsökandes behov. Är det akut? Behövs en ambulans? Händer något i bakgrunden som den som ringer inte kan eller vågar uttrycka?
Hos SOS Alarm finns omkring 35 sjuksköterskor som tar emot nödsamtal med vårdbehov från hela landet. Samtalen varierar, alla är inte akuta men linan är – och måste vara – öppen för alla.
Jasminka Marcus har jobbat i åtta år vid SOS-centralen i Stockholm och har en bakgrund som sjuksköterska inom sjukvården.
– Jag trivs jättebra! Den ena dagen är inte den andra lik. Ibland är det samtal på liv och död och du måste gilla snabba puckar. Vissa dagar är tuffa, men mina kollegor finns alltid här och stöttar. Det finns en enorm kamratskap oss emellan, säger Jasminka.
Att vara sjuksköterska på SOS Alarm innebär en stor utmaning. Det handlar om akutsjukvård utan att träffa patienten. Utöver en bred bakgrund inom sjukvården behöver du ha erfarenhet och personlig mognad. Du ska vara trygg och stabil och kunna hantera människor i krissituationer. Från den ena sekunden till den andra kan läget förändras, därför måste du vara på tå i samtalen. Du ska vara empatisk och professionell samtidigt som du tar ansvar och samverkar med andra aktörer. För rätt person kan det vara ett av det mest givande arbeten som finns.
– Jag gillar de korta mötena, att man hjälper till här och nu. Den största utmaningen är att förstå vad som sägs och inte sägs. Jag har bara mina öron att lita till – inga andra verktyg – och det kan vara oerhört svårt ibland, säger Jasminka.
Veronica Svanström är gruppchef och pendlar varje dag från Norrköping till Stockholm. Hon har aldrig ångrat att hon lämnade landstinget och den traditionella vården. I trafikrummet, dit samtalen kommer, är hon första linjechef. Som gruppledare är hennes roll att ta hand om sina medarbetare så att de kan göra sitt jobb på bästa sätt.
– Vi har ett samhällsansvar utöver det vanliga och gör stor nytta för den hjälpsökande. Innovation, teknik och samverkan är under uppbyggnad och det är mycket som händer inom företaget. Den resan vill jag vara med på, säger Veronica.
Jobba som SOS-sjuksköterska Växjö, läs mer och ansök här
Jobba som SOS-sjuksköterska Göteborg, läs mer och ansök här