Sjukvårdsrådgivning

Stor variation hos 1177

Publicerad 27 oktober 2021
Text: Adrianna Pavlica
Hos 1177 får Ingrid Askelöf samtal som gäller patienter i alla åldrar.

Vid sitt skrivbord hos 1177 får sjuksköterskan Ingrid Askelöf ta emot samtal om allt ifrån hjärtinfarkt till krupp.
– Arbetet är tufft och roligt och ledsamt och glädjande. Det är bland det mest intressanta jag jobbat med under mina år, säger hon.

Sjuksköterskan Ingrid Askelöf jobbar på 1177 sedan ett år tillbaka. Tidigare har hon bland annat jobbat på akutvårdsavdelning, akutmottagning och i ambulansen.
– Det är bra erfarenheter jag har med mig, som jag har haft stor nytta av. Många gånger har folk suttit och köat en bra stund till 1177, när de egentligen skulle de ha ringt 112 för att det är akut, och då kan jag snabbt göra den bedömningen, säger hon.
Att jobba på 1177 innebär att man som sjuksköterska inte har de vanliga verktygen att tillgå.
– Man kan inte mäta värden eller se om personen är blek, man kan inte känna om personen är kallsvettig, man kan inte göra så mycket annat än att lyssna, säger Ingrid Askelöf.

”Vi ska ha en trygg patient vid avslutat samtal, som vet nästa steg.”

Lyssnar på rösten
Arbetet på 1177 rekommenderas därför inte till nyutexaminerade sjuksköterskor, utan erfarenheten är viktig.
– Man lär sig till exempel att lyssna på rösten. Är det en stark och alert röst, eller en svag och påverkad röst? Man hör också andningsförmågan, om personen låter andfådd eller pratar obehindrat.
Det vanligaste samtalet handlar enligt Ingrid Askelöf om att patienter inte kommer fram till sin vårdcentral. Symptom på hjärtattack och stroke, som bröstsmärtor och känselbortfall är också vanligt förekommande.
– Vi får också in många samtal om barn som har feber och ont i magen eller kruppanfall om nätterna. Sedan har vi en hel del psykiatrisamtal, från människor som mår väldigt dåligt och som funderar på att ta sitt liv. De hänvisas tyvärr till oss trots att vi inte har så stor erfarenhet av just psykiatri.

Trygga patienter
I början av pandemin hade 1177 en separat covid-linje, men den finns inte längre kvar.
– Folk har frågor om till exempel testning, smittspårning och andningsbesvär, säger Ingrid Askelöf.
1177 har en viktig roll inom första linjens sjukvård och ska göra bedömningar, ge råd och lotsa patienter rätt.
– Telefonköerna är långa men vi kan bara kan ta ett samtal i taget, och det får ta den tid det tar för personen att berätta och för oss att bedöma. Vi ska ha en trygg patient vid avslutat samtal som vet nästa steg, vart den ska vända sig eller hur den ska egenvårda för att bli bättre, säger Ingrid Askelöf.