Administrativa bördan tar fokus från patientarbetet
Publicerad 14 oktober 2019
Text: Annika Wihlborg
Många sjuksköterskor upplever att deras administrativa börda har ökat, vilket förstås tar tid från patientarbetet. En aktuell studie visar att sjuksköterskor i primärvården endast lägger 43 procent av sin arbetstid på patientarbete.
Diane Golay, som är doktorand vid Institutionen för informationsteknologi vid Uppsala universitet, har i sin kommande avhandling undersökt sjuksköterskors dagliga it-arbete.
– Det förvånade mig att sjuksköterskors it-miljö är så bristfällig. De lyckas ge patienterna bra omvårdnad ändå, men sjuksköterskorna tvingas kompensera för bristerna i systemen, vilket skapar en dålig arbetsmiljö. Vid en första anblick kan man tro att it-systemen effektiviserar arbetet, men summan av allt it-arbete visar att det på det stora hela inte bidrar till någon effektivisering alls, säger Diane Golay.
Dialog med sjuksköterskorna
– Sjukvården behöver dels minska antalet it-system som sjuksköterskor använder, dels säkerställa att systemen kommunicerar med varandra. Det kan förebygga problematiken med dubbeldokumentation, som många sjuksköterskor tvingas lägga tid på. Det vore bra om de som köper in och administrerar it-systemen centralt med jämna mellanrum följer sjuksköterskor i deras arbete ute på avdelningarna. I dagsläget saknas ofta dialog mellan sjuksköterskor och it-enheten, säger Diane Golay.
Endast 43 % patientarbete
Eva Anskär, distriktssköterska på Mantorps vårdcentral, har i sin licentiatavhandling undersökt hur personalen använder sin tid. Hon undersökte med tidsstudier hur mycket tid sjuksköterskor på elva vårdcentraler lägger på administration.
– Jag upplevde själv att administrationen tog upp en allt större del av min arbetsdag och ville undersöka hur mycket tid sjuksköterskor på vårdcentraler lägger på administration. Det visade sig att endast 43 procent av sjuksköterskornas arbetstid ägnas åt direkt patientarbete, vilket tyvärr inte förvånar mig, säger Eva Anskär.
Många hade underskattat hur mycket tid de lägger på administration, schemaläggning, hantering av utrustning, lokaler och e-post.
– En ökad andel administrativt arbete gjorde att fler sjuksköterskor upplevde rollkonflikter eftersom det inte kändes bra att behöva ägna så mycket tid åt arbetsuppgifter som inte är direkt relaterade till patienterna, avlutar Eva Anskär.
Diane Golays viktigaste åtgärder för att effektivisera sjuksköterskors
it-användande:
• Underlätta åtkomsten till patientinformation. I dagsläget lägger många sjuksköterskor mycket tid på att navigera mellan olika system för att få fram den information de behöver om en patient. Minska antalet system som används och lägg hellre till en modul i ett befintligt system än att investera i ett nytt. • Involvera sjuksköterskor i upphandlingen av nya it-system. Sjuksköterskor har ofta många konstruktiva förslag och idéer kring hur it-systemen kan användas på ett smart sätt. Regioner bör därför involvera sjuksköterskor inför upphandlingen av nya system. Det ska ske på ett strukturerat sätt. • Erbjud it-support på plats. När it-systemen krånglar lägger många sjuksköterskor mycket tid på felsökning och att själva försöka fixa problemet, ibland med hjälp av telefonsupport. Det slukar mycket onödig tid. Satsa istället på teknisk support ute på avdelningen för att åtgärda problemet. Det ger även it-teknikerna en möjlighet att ta in synpunkter från sjuksköterskorna.
Eva Anskärs viktigaste åtgärder för att minska tiden för administration:
• En nationell it-strategi för hela hälso-och sjukvården. Det behövs ett gemensamt krafttag och en strategi för en mer sammanhållen it-infrastruktur i hela sjukvården. Det är en jätteutmaning och en kostnadskrävande satsning, men all den tid som vårdpersonal tvingas lägga på administration kostar också mycket pengar. • Kompatibla system som förebygger dubbeldokumentation. En stor tidstjuv är den dubbel- och trippeldokumentation som många sjuksköterskor ägnar sig åt när de matar in data i flera olika system. Att bara behöva mata in uppgifterna en gång skulle spara mycket tid, liksom system som kommunicerar med varandra över region- och kommungränserna. • Anställ servicepersonal. Servicemedarbetare som kan hantera administration och uppgifter som inte är vårdrelaterade skulle verkligen avlasta sjuksköterskorna. De kan utföra enklare uppgifter som att hålla ordning i väntrum och kök, kopiera papper och utföra enklare administration. Undersköterskor kan hjälpa till med att exempelvis skicka ut kallelser till patienter.
Framtidens Karriär är en periodisk tidskrift som ges ut mot sjuksköterskor, psykologer, läkare och socionomer. Framtidens Karriär – Sjuksköterska belyser framtidsfrågorna för sjuksköterskeyrket och hälso- och sjukvården samt utvecklingsmöjligheter inom yrket. Vår målgrupp är främst yrkesverksamma sjuksköterskor med även sistaårsstudenter på sjuksköterskeutbildningarna. Framtidens Karriär – Sjuksköterska publiceras både som magasin och som webbtidning.
Upphovsrätt
Allt material på www.sjukskoterskekarriar.se och i tidningen Framtidens Karriär – Sjuksköterska skyddas av upphovsrättslagen. För att publicera material från www.sjukskoterskekarriar.se eller från Framtidens Karriär – Sjuksköterska krävs tillstånd från NextMedia. Citera oss gärna, men ange då källan. Länka gärna till våra artiklar.
GDPR
I och med den nya GDPR-lagstiftningen ber vi att kontakta oss om ni inte önskar denna tidning tillskickad, delta i våra undersökningar eller på annat sätt informeras om innehållet. Maila till för att avregistrera er. Ange att det gäller tidningen Framtidens Karriär – Sjuksköterska.
Framtidens Karriär – Sjuksköterska produceras av NextMedia som sedan många år är specialiserade på bransch- och karriärtidningar.
NM NextMedia AB
Skeppargatan 26
114 26 Stockholm
Tel: 08-661 07 90
| www.nextmedia.se
Cookies
Vi använder så kallade cookies för att förbättra din upplevelse av vår hemsida. Genom att klicka ”Acceptera alla” ger du ditt medgivande till samtliga cookies. Du kan också klicka ”Anpassa inställningar” för att manuellt avgöra vilka cookies du vill acceptera.
Denna hemsida använder cookies för att förbättra din upplevelse av den. De cookies som är kategoriserade som nödvändiga lagras i din webbläsare eftersom de är nödvändiga för hemsidans grundläggande funktioner. Hemsidan använder också cookies för att till exempel analysera hur du använder hemsidan. Dessa cookies lagras i din webbläsare endast med ditt medgivande. Du kan välja att neka dessa cookies men det kan ha viss inverkan på hemsidans beteende.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
__cf_bm
1 hour
This cookie, set by Cloudflare, is used to support Cloudflare Bot Management.
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie records the user consent for the cookies in the "Advertisement" category.
cookielawinfo-checkbox-analytics
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie records the user consent for the cookies in the "Analytics" category.
cookielawinfo-checkbox-functional
1 year
The GDPR Cookie Consent plugin sets the cookie to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie records the user consent for the cookies in the "Necessary" category.
cookielawinfo-checkbox-others
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie stores user consent for cookies in the category "Others".
viewed_cookie_policy
1 year
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin to store whether or not the user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
_fbp
3 months
This cookie is set by Facebook to display advertisements when either on Facebook or on a digital platform powered by Facebook advertising, after visiting the website.
fr
3 months
Facebook sets this cookie to show relevant advertisements to users by tracking user behaviour across the web, on sites that have Facebook pixel or Facebook social plugin.
NID
6 months
NID cookie, set by Google, is used for advertising purposes; to limit the number of times the user sees an ad, to mute unwanted ads, and to measure the effectiveness of ads.
test_cookie
15 minutes
doubleclick.net sets this cookie to determine if the user's browser supports cookies.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
VISITOR_PRIVACY_METADATA
6 months
YouTube sets this cookie to store the user's cookie consent state for the current domain.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt.innertube::nextId
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
yt.innertube::requests
never
YouTube sets this cookie to register a unique ID to store data on what videos from YouTube the user has seen.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_ga_*
1 year 1 month 4 days
Google Analytics sets this cookie to store and count page views.
_gat_gtag_UA_74742564_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
vuid
2 years
Vimeo installs this cookie to collect tracking information by setting a unique ID to embed videos to the website.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Kaka
Varaktighet
Beskrivning
S
1 hour
Used by Yahoo to provide ads, content or analytics.
yt-player-headers-readable
never
The yt-player-headers-readable cookie is used by YouTube to store user preferences related to video playback and interface, enhancing the user's viewing experience.
yt-remote-cast-available
session
The yt-remote-cast-available cookie is used to store the user's preferences regarding whether casting is available on their YouTube video player.
yt-remote-cast-installed
session
The yt-remote-cast-installed cookie is used to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
yt-remote-fast-check-period
session
The yt-remote-fast-check-period cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences for embedded YouTube videos.
yt-remote-session-app
session
The yt-remote-session-app cookie is used by YouTube to store user preferences and information about the interface of the embedded YouTube video player.
yt-remote-session-name
session
The yt-remote-session-name cookie is used by YouTube to store the user's video player preferences using embedded YouTube video.
ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY
never
The cookie ytidb::LAST_RESULT_ENTRY_KEY is used by YouTube to store the last search result entry that was clicked by the user. This information is used to improve the user experience by providing more relevant search results in the future.